Українські школи мають сформувати внутрішню систему забезпечення якості освіти.
Відповідні методичні рекомендації розроблені Державною службою якості освіти.
Під внутрішньою системою розуміється сукупність умов, процедур і заходів у школі, що забезпечують ефективність освітніх і управлінських процесів, які безпосередньо впливають на якість результатів навчання учнів, забезпечують формування їхніх ключових компетентностей, а також сприяють всебічному розвитку особистості учнів.
Планується, що існування внутрішньої системи надасть школам можливість підвищувати якість освітніх послуг, створювати умови навчання та праці, отримувати постійний зворотній зв’язок від учасників освітнього процесу щодо якості освіти, приймати обґрунтовані управлінські рішення, які спрямовані на підвищення якості освіти та освітньої діяльності тощо.
У Міністерстві освіти зазначають, що система забезпечення якісної освіти у школі повинна мати не лише зовнішні стимули, зокрема, ЗНО, інституційний аудит, атестація та сертифікація педагогічних працівників тощо, а й внутрішні інструменти.
Методичні рекомендації передбачають, що процеси навчання та управління школою можуть якісно вдосконалюватися самою школою.
Для цього школі необхідно мати стратегію забезпечення якості освіти, необхідні ресурси для організації навчання, інклюзивне освітнє середовище, прозору систему оцінювання учнів, педагогічних працівників і директора, механізми забезпечення академічної доброчесності, а також сучасну інформаційну систему управління школою.
«Важливо також розвивати партнерство учнів і вчителів, забезпечувати рівність і протидіяти булінгу (цькуванню), допомагати учням реалізувати індивідуальну освітню траєкторію, створювати для вчителів умови для професійного зростання», – наголошують у Міносвіти.
Окрім того, школа може визначати і впроваджувати інші орієнтири, зважаючи на особливості її діяльності та потреби учасників освітнього процесу. Водночас важливим є розуміння, сприйняття та спільна реалізація таких орієнтирів учителями, учнями та їхніми батьками.
«Також у школі доцільно проводити самооцінювання та вимірювати якість освіти. Для цього школа може розробити свої критерії та індикатори або скористатися системою оцінювання, що застосовується під час інституційного аудиту», – підкреслили у МОН.